W naszych murach powstawały dzieła zdobywające uznanie i nagrody na wielu wystawach oraz projekty użytkowe natchnione artystycznym duchem. Poniżej przedstawiamy sylwetki artystów związanych z Polskimi Fabrykami Porcelany "Ćmielów" i "Chodzież" S.A.


            


Andrzej Marian Bartczak

Urodzony 8 marca 1945 roku w Kutnie.

Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w latach 1963- 1969 na Wydziale Tkaniny. Studia malarskie u profesora Stanisława Byrskiego i Stanisława Fijałkowskiego. Dyplom z wyróżnieniem w 1969 roku.

W 1971 roku podjął pracę pedagogiczna i artystyczna w macierzystej uczelni jako asystent prof. Stanisława Fijałkowskiego na Wydziale Grafiki w Pracowni Technik Drzeworytniczych. Przewód kwalifikacyjny l stopnia (dr) w 1975. Adiunkt 1975-1982, przewód kwalifikacyjny II stopnia (dr hab.) w 1982. Docent w latach 1982-1992. Profesor tytularny od 1992, tytuł profesora zwyczajnego otrzymał w 1994 r.
Promotor ok. 200 prac dyplomowych przede wszystkim magisterskich. Promotor wprzewodach doktorskich, recenzent w przewodach habilitacyjnych i o nadanie tytułu profesora sztuk plastycznych. W latach 1974-2010 kierownik pracowni Technik Drzeworytniczych, która następnie przekształcił w Pracownie Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej. W latach 1984-2008 kierownik Katedry Grafiki Warsztatowej. Od roku 2010 kierownik Pracowni Malarstwa l (Otwarta Księga).

W latach 1998-2010 profesor zwyczajny w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na Wydziale Artystycznym. W latach 2002-2005 kierownik Zakładu Wychowania Estetycznego na Wydziale Nauk Społecznych Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach (filia w Piotrkowie Trybunalskim - obecnie Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Kochanowskiego.

Twórczość w zakresie malarstwa, rysunku, grafiki warsztatowej, ceramiki, sztuki przedmiotu, książki artystycznej i poezji.Pisze wiersze i wydaje tomy poezji. W latach 1975-2013 ponad 3000 książkowych realizacji.

W dorobku wystawienniczym ok. 200 wystaw indywidualnych. pokazów i prezentacji w Polsce, Europie i USA. W latach 1969-2013 udział w ponad 400 wystawach zbiorowych. krajowych, międzynarodowych i sztuki polskiej za granica. Laureat ponad 50 nagród, wyróżnień l medali za twórczość i wybitne osiągnięcia w szkolnictwie wyższym m.in. trzy nagrody Ministra Kultury i Sztuki: 1977 (Ill st.), 1985 (II st.). 1991 nagroda indywidualna. zloty medal za długoletnią służb - Nagroda Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej 2010 r.

Począwszy od roku 2002 realizuje w Polskich Fabrykach Porcelany "Ćmielów" i "Chodzież" S.A. Porcelaną Bibliotekę, liczącą setki ceramicznych (porcelanowych) tablic, instalacji i książek artystycznych z własnymi tekstami.


            


Alicja Podgórska Birkner

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (dyplom z nauczania początkowego), i wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom z ceramiki unikatowej oraz projektowania ceramiki przemysłowej). Zajmuje się rzeźba, malarstwem i projektowaniem. Rzeźby często o dużej wielkości (do 170 cm) tworzy głównie w kamionce gruboszamotowej a krótkie autorskie serie powstają z Toskańskiej terakoty. Jej sposób projektowania jest wynikiem rzeźbiarskiego myślenia oraz maksymalnego skoncentrowania się na zmysłowości i haptycznosci przeznaczonego do codziennego użytku przedmiotu.

Pierwsze projekty (nie licząc dyplomowego zestawu do kawy i herbaty i krótkich posiłków dla gastronomii, powstałego w 1988 roku i prezentowanego na wystawie najlepszych dyplomów w warszawskiej "Zachęcie" a zrealizowanego w chodzieskiej porcelanie), powstały w roku 2000 w barwionym tlenkami, pastelowo - barwnym porcelicie. Filiżanka z wypływającym z czerepu uchwycie a nie jak to dotąd praktykowano - doklejanym, podobnie powyciągane uchwyty miseczek a małe filiżanki do esspresso, bez uchwytu. Forma w realizowanym projekcie powinna mieć znamiona ponadczasowości, i tylko taka jest w stanie przetrwać. Odejście od zdefiniowanego talerza na zupę a zastąpienie go miseczka, z której można jeść zupę ale również podać sałatkę owocowa lub używać jako pojemnika na orzechy etc. Dzięki naturalnie wpasowującemu się do reki wypływającego z miseczki uchwytowi, daje możliwość użytkowania na przyjęciach na "stojąco". A płaski nieobrotowy talerz, z muldą na sos albo małą przystawkę, otwiera nowe dla użytkownika możliwości wykorzystania.

Zrealizowany i wdrożony w następnych latach kolejny projekt zestaw "Future", dla chodzieskiej fabryki, jest wyrazem jej filozofii designu.

Od 1988 roku mieszka i tworzy w Monachium. Brała udział w wielu wystawach rzeźby i designu (miedzy innymi Design Parcour w Muzeum Narodowym w Monachium oraz wielokrotnie w Galerii Sztuki Użytkowej w Monachium). Kilkakrotnie prezentowała swoje prace na Międzynarodowych Targach Tendence we Frankfurcie i IHM Monachium a także "Mostra" we Florencji. Wielokrotnie również uczestniczyła w plenerach rzeźby i ceramiki w Niemczech i Polsce (Porcelana Inaczej - Walbrzych, Boleslawiec, Zduny, Kolo) Miała również wystawy w polskich galeriach, W 2004 w Galerii Opera w Zamku Ujazdowskich i 2006 w Galerii BB we Wrocławiu

Nagrody i wyróżnienia :
1998- Zloty Medal, Bayerischer Staatspreis na Międzynarodowych Targach IHM w Monachium
2001- Wyróżnienie "Forma 2001" na Międzynarodowych Targach "Tendence" we Frankfurcie
2012- Nagroda Roku 2012 Miasta Ismaning za osiągnięcia w dziedzinie kultury .

Prace w kolekcjach prywatnych w Tokio, Londynie i Nowym Jorku, Moskwie i Monachium i Florencji oraz Państwowych Muzeach we Wrocławiu, Bolesławcu, Wałbrzychu, oraz kolekcji World Ceramic Exposition Foundation - Korea Poludniowa.


            


Stanisław Brach

Urodził się w 1972 roku w Gorlicach. Od 2010 adiunkt na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie - Pracownia Ceramiki. W 2008 roku uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Absolwent Krakowskiej ASP na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Mariana Koniecznego - dyplom 2000. W latach 1987 - 93 uczeń Technikum Ceramicznego w Łysej Górze.

Uprawia: rzeźbę, ceramiką artystyczną, rysunek i malarstwo.


            


Gustaw Hadyna

Rzeźbiarz. Urodził się w 1946 roku w Woli Grójeckiej. Studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Stanisława Słoniny i prof. Bohdana Chmielewskiego. Dyplom z wyróżnieniem w 1977 roku. Ma w swoim dorobku wiele wystaw indywidualnych i udział w wielu wystawach zbiorowych.


            


Marek Kotarba

(ur. 25 grudnia 1952 w Warszawie) – artysta ceramik, rzeźbiarz, malarz, rysownik i grafik. Mieszka i pracuje w Warszawie. Studiował rzeźbę w pracowni prof. Ludwiki Nitshowej. Absolwent Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Dyplom w pracowni Prof. Antoniego Fałata i Prof. Barbary Szubińskiej. Studiował rysunek pod kierunkiem Franciszka Starowieyskiego i Wiktora Zina.

Tworzy w glinie z szamotem, kamionce a ostatnio w porcelanie, gdzie wykorzystuje biel i fakturę do przedstawień monochromatycznych. Uprawia również malarstwo i grafikę. Twórca tzw. sztuki hybrydowej polegającej na łączeniu malarstwa z płaskorzeźbą, w jego przypadku obiektów plastycznych z wykorzystaniem białej porcelany.

Członek ZPAP oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Artystów Ceramików „KERAMOS”.

Prace artysty znajdują się w zbiorach kolekcjonerów z Polski, Francji, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Włoch, Kanady, USA, Izraela, w Muzeum Narodowym w Warszawie oddział Nieborów, w Muzeum Ceramiki w Bolesławcu.


            


Beata Maria Orlikowska

Ukończyła Akademie Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom z Ceramiki Unikatowej u prof.Cybińskiej, z Ceramiki Przemysłowej u prof. Rufina Kominka.

Założycielka grupy twórczej "Od dawna". Zajmuje sie ceramika unikatową a także malarstwem sztalugowym. Wspólpracuje z przemysłem ceramicznym w zakresie wzornictwa uzytkowego i artystycznego. Jej prace znajdują sie w zbiorach prywatnych w kraju i za granica a także w zasobach muzealnych, m. in. w Muzeum Wikliniarstwa i Chmielnictwa w Nowym Tomyślu. W rodzinnym Koszalinie jest autorka projektów i wykonawczynią wielu nagród m.in. "Koszalinski Denar", "Koszalinskie Orły", "Bursztynowy Mikrofon" a także wyróżnienia specjalnego "Serce Kiwanis". W latach 2010-2012 była członkiem Rady Kultury przy Prezydencie Miasta Koszalina.

Jej prace uczestniczyły w wielu wystawach, m.in. we Wrocławiu, Zakopanem, Częstochowie, Warszawie, Nowym Tomyślu, Szreniawie, Luksemburgu, Chodzieży, Kołobrzegu, Świnoujściu. Miała wystawy indywidualne m.in. w Szczecinie, Chodzieży, Warszawie i Berlinie. Brała udział w konkursach Polska Ceramiką Współczesna w I.W.P. w Warszawie w 1989 r., International Ceramics Festival Mino w Japonii w 1992 r. oraz Festiwalu Sztuki Otwartej w Luksemburgu w 1997 r. Laureatka konkursów Festiwal Sztuki Otwartej w Luksemburgu w 1997 r. oraz Polska Ceramika Współczesna I.W.P w Warszawie w 1989 r. Swoje prace przekazuje również na liczne aukcje, z których dochód przeznaczany jest na cele charytatywne, głównie na rzecz dzieci.


            


Łukasz Stawarski

Ukończył kierunek wzornictwo w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dziś Uniwersytet Artystyczny). Od 2006 roku pracuje w Katedrze Designu macierzystej Uczelni. Uzyskał tytuł doktora oraz stanowisko adiunkta na Wydziale Architektury i Wzornictwa.

Pracuje jako projektant wzornictwa przemysłowego, współpracując z producentami oraz tworząc autorskie serie. Głównym polem działań projektowych są dla niego technologie ceramiczne. Jego realizacje prezentowane były na wystawach w kraju i za granicą.


            


Marzena Wolińska

Jest absolwentką wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Od kilkunastu lat pracuje w macierzystej uczelni, obecnie kieruje Katedrą Designu, w której prowadzi Pracownię Projektowania Produktu. Ma tytuł dr hab. – prof.UAP.

Zajmuje się projektowaniem form użytkowych dla przemysłu ceramicznego i szklarskiego. W swoim dorobku ma współpracę z największymi producentami tych branż w Polsce, tworząc zarówno klasyczne, nowoczesne, jak i awangardowe wzornictwo. Jest autorką wielu wdrożeń naczyń porcelanowych i szklanych, funkcjonujących na rynku polskim i światowym. Jej projekty były wielokrotnie prezentowane na wystawach i targach w Polsce, jak i za granicą, . Wolińska projektuje nie tylko kształty naczyń do produkcji wielkoprzemysłowej, ale także tworzy krótkie serie autorskie -obiekty zarówno użytkowe jak i dekoracyjne - będące dopełnieniem jej sylwetki jako projektanta.




Oferta CHODZIEŻ
Oferta ĆMIELÓW
Ćmielów Design Studio
O firmie
Sklep internetowy
© ŁJ 2013 Polskie Fabryki Porcelany "Ćmielów" i "Chodzież" S.A.